استاتین ها با 38 درصد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه هستند

6مارس 2019 - به دنبال یک مطالعه ی جدید که نشان داد داروهای کاهنده ی کلسترول(استاتین ها) با افزایش قند خون، مقاومت به انسولین و خطر دیابت نوع 2 ارتباط دارند، بحث در مورد استاتین ها همچنان ادامه یافت. این مطالعه بر "استراتژی های دقیق پیشگیرانه مانند کنترل قند خون و کاهش وزن" در هنگام تجویز استاتین برای کمک به کاهش کلسترول، تاکید می کند.

در اوایل سال جاری، کارشناسان برای افزایش تجویز استاتین ها برای بیماران بالای 75 سال تلاش کردند، آنها ادعا می کنند که درمان با استاتین به طور قابل توجهی باعث کاهش حوادث عمده ی وسکولار، صرفنظر از سن بیماران می شود.

با این حال، عوارض جانبی استاتین ها مدت زیادی مورد بحث و اختلاف نظر بوده است. در حالی که استاتین ها داری اثرات جانبی و برگشت پذیری مانند خستگی و درد عضلانی هستند، عوارض جانبی درازمدت مرتبط با استاتین ها شامل افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

در این مقاله ی جدید، دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه Erasmus، سوابق بهداشتی 9535 فرد 45 ساله و بالاتر را بررسی کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان قبل از مطالعه به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند، اما برخی از آنها تحت درمان با استاتین بودند.

این افراد برای مدت 15 سال تحت نظارت قرار گرفتند، این بررسی ها نشان داد افرادی که تحت درمان با استاتین ها بودند، سطح قند خون و مقاومت به انسولین بالاتری دارند که از عوامل خطر اصلی برای دیابت نوع 2 هستند.خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان کسانی که این داروها را مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که از استاتین ها استفاده نکرده بودند، 38٪ بیشتر بود. این خطر در میان افراد تحت درمان با استاتین ها که اضافه وزن داشته یا چاق بودند و یا به اختلال تحمل گلوکز مبتلا بودند، بیشتر از 38 درصد بود. دلیل ارتباط استاتین ها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در حال حاضر ناشناخته است.

پروفسورBruno Stricker ، محقق ارشد این مطالعه، گفت: یافته های این مطالعه نشان می دهد که راهبردهای پیشگیرانه مانند کنترل قند خون و کاهش وزن ممکن است برای بیماران تحت درمان با استاتین، بمنظور کاهش خطر ابتلا به دیابت، ضروری باشد.

این مطالعه در British Journal of Clinical Pharmacology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/mar/statins-associated-with-38-per-cent-increased-risk-of-type-2-diabetes-97343893.html